Target
14 464
RON
4 359 RON

"Ora seniorilor"

Asociaţia Gutenberg în Era Digitală

Susține Alergător Înscrie Alergător

"Ora seniorilor"

Asociaţia Gutenberg în Era Digitală

"Ora Seniorilor" este un proiect original conceput de MATS pentru persoanele cu vârsta de peste 65 ani din municipiul Sibiu.

Activitatea conţine turul ghidat al muzeului de tipografie în care sunt prezentate istoria tipografiei locale, evoluţia comunicării, patrimoniul muzeului, etc şi atelierul "Tipo Scrabble".

"Tipo Scrabble" este un joc de societate unic, prototip, marca MATS, conceput pentru vârstnici şi constă în design-ul şi producţia unui kit de lucru care conţine 503 litere din lemn de fag, monobloc, modular care are la bază strategia interactivă a jocurilor de cuvinte combinată cu jocul Scrabble, în care fiecare participant culege litere manual din casa de litere, compune cuvinte, cerneluieşte şi tipăreşte un poster format A3.

Asociaţia Gutenberg în Era Digitală
Asociaţia Gutenberg în Era Digitală

Asociaţia Gutenberg în Era Digitală a înfiinţat primul muzeu interactiv de tipografie din ţară la Sibiu - MATS.
MATS organizează tururi ghidate, ateliere de tipografie şi evenimente, cu scopul de a implica şi educa publicul de toate vârstele în arta şi tehnica tipografică, cultura şi istoria tiparului.
MATS este un muzeu viu în care exponatele şi colecţiile muzeale se transformă în unelte şi maşini cu care vizitatorul interacţionează.
MATS este rezultatul a mai multor proiecte începute în urmă cu 11 ani: designul de literă, producţia de kituri educaţionale CAD/CAM la CNC pentru export: universităti internaţionale de artă, muzee internaţionale de tipografie, tipografi, artizani.
MATS se identifică cu valorile de salvare, protejare şi promovare a patrimoniului tipografic imaterial şi material pentru generaţiile prezente şi viitoare.
MATS tipăreşte Verde - toate presele de tipografie sunt acţionate manual fără electricitate.
MATS a avut în ultimul an de activitate peste 4000 de vizitatori şi participanţi la atelierele de tipografie, prin diverse programe: "Şcoala Altfel", "Săptămâna Verde", "Târgul de Crăciun", teambuilding-uri, ateliere în familie, private, art therapy & petreceri

Deşi Sibiul a fost locul de naştere al tiparului în Transilvania, 90% dintre vizitatorii muzeului de tipografie nu cunosc această informaţie.
În ultimul an de funcţionare al muzeului, dintr-un total de 3290 de vizitatori doar 22 persoane cu vârsta peste 65 ani au vizitat muzeul.
Proiectul se adresează sibienilor cu vârsta de peste 65 ani şi urmăreşte ca participantii să beneficieze de activităţi relaxante, manuale, de incluziune socială şi de cunoaştere cu privire la tradiţiile vechi de secole, pe care le-a avut oraşul Sibiu.

Proiectul accentuează importanţa menţinerii și promovării activităților cognitive pentru susţinerea sănătăţii creierului și a bunăstării generale prin introducerea activităţilor manuale în rutina zilnică a vârstnicilor care pot ajuta la încetinirea declinului cognitiv, la îmbunătățirea agilității mentale și la calitatea generală a vieții. Activitatea îşi propune să dezvolte următoarele abilităţi:
- motricitatea fină şi atenţia la culesul de litere
- logica, concentrarea şi rezolvarea problemelor pentru aranjarea literelor corect lexical şi în oglindă pentru antrenarea memoriei şi percepţiei
- activarea tuturor simţurilor: vizual, auditiv, tactil, olfactiv.
"Ora Seniorilor" prioritizează accesul vârstnicilor la cunoaşterea istoriei locale şi la activităţile manuale de grup.

Seria de interviuri despre "Tipografia sibiană din ultimii 50 de ani" începe cu 4 tipografi care au lucrat în tipografiile sibiene şi are ca scop să conserve şi să transmită povestea tipografiei sibiene recente generaţiilor viitoare.

Cunoaşterea istoriei locale este fundamentală în dezvoltarea indivizilor şi a comunităţilor sustenabile, încurajează sentimentul de apartenență, înțelegerea lumii, păstrează tradițiile, moștenirea, inspiră creativitatea, inovația şi diversitatea culturală care este esențială în promovarea unității şi toleranței.
"Ora Seniorilor" îşi doreşte să creeze un studiu de cercetare pentru design-ul, producţia şi implementarea kitului de lucru "Tipo Scrabble" propus să devină un model sustenabil de practici sănătoase prin activităţi manuale, cultural, artistice, incluzive social pentru vârstnici şi să verifice impactul pe care îl are activitatea ca metodă de cunoaştere în starea de bine a vârstnicilor
Ipoteza urmează să fie verificată prin metode de cercetare (observație sistematică, experiment, măsurarea datelor)

Modelul sustenabil de activităţi manuale/recreative de masă pentru vârstnici este important în cazul României unde dezbaterile despre oferirea de astfel de activităţi este aproape inexistentă în agenda de comunicare a instituţiilor. Iar la nivel local municipiul Sibiu înregistrează 31 936 vârstnici cu vârsta peste 65 ani adică 19% din populaţia totală a municipiului (DSPSB/2020)

Proiectul îşi propune să realizeze
- 12 ateliere de tipografie cu 72 vârstnici
- 4 interviuri cu tipografi sibieni şi publicarea articolelor în presă
- vernisaj, dezbatere, invitaţi
- expoziţie temporară la MATS şi parteneri
- crearea unui joc de societate original "Tipo Scrabble" cu garanţie pentru 3 generaţii
  1. "Ora Seniorilor" 07 July 2024 - 07 September 2024

    Activitatea conţine turul ghidat al muzeului de tipografie în care sunt prezentate istoria tipografiei locale, evoluţia comunicării etc şi atelierul "Tipo Scrabble" care este un joc de societate original, conceput pentru vârstnici şi are la bază strategia interactivă a jocurilor de cuvinte combinată cu jocul Scrabble în care fiecare participant culege litere manual, compune cuvinte, cerneluieşte şi tipăreşte un poster format A3. Durată atelier: 3 ore/12 ateliere Număr participanţi: 72 persoane

  2. "4 interviuri 4 articole 4 tipografi sibieni" 07 July 2024 - 07 September 2024

    Doamna jurnalist şi istoric Haşu Ioana împreună cu Delia Petrescu realizează 4 interviuri şi 4 articole cu 4 tipografi sibieni, care au lucrat în tipografiile din oraşul Sibiu, într-o serie inedită de interviuri despre "Tipografia sibiană din ultimii 50 de ani"

  3. Vernisaj, dezbatere cu invitaţi tipografi 07 September 2024 - 07 September 2024

    Lucrările realizate la atelierele de tipografie vor fi vernisate şi expuse la MATS şi la parteneri, cu dezbatere şi cu invitaţi tipografi.

  4. Expoziţie temporară "Tipo Scrabble" 09 September 2024 - 09 October 2024

    Rezultatele atelierelor de tipografie vor fi comunicate publicului larg printr-o expoziţie temporară la MATS şi la parteneri, care va putea fi vizitată timp de 30 de zile.

Running Icon

53 alergători înscriși

Alergător Cursă
Alexandru Marian Chelmec Alergător
Susține
Adrian Dumitru Ilia Alergător
Susține
Victor Vasiu Alergător
Susține
Diana Vasiu Alergător
Susține
Spatacean Vasile Alergător
Susține
Elena Calistru Alergător
Susține
Toma Greavu Alergător
Susține
Barbara Maria Boban Alergător
Susține
Matilda Precup Alergător
Susține
Pavelescu Andrei Alergător
Susține
Icon

20 susținători înregistrați

Susținător Alergător susținut Cursă Sumă
Radu Purcarea Victor Marcu 50 RON
Radu Tompa Victor Marcu 50 RON
Mirela Cazila Victor Marcu 10 RON
Anonymous Victor Marcu 200 RON
Andreea Simionas Victor Marcu 30 RON
Teodor Tarle Victor Marcu 100 RON
Mihaela Cioca Victor Marcu 150 RON
Mia Adriana Receu Victor Marcu 50 RON
Alexandru Trifa Victor Marcu 50 RON
Corlaciu Nicoleta Corlaciu Paul-Andrei 100 RON
  • Grupul țintă: Grupul ţintă sunt persoanele cu vârsta de peste 65 ani.
    Beneficiarii direcţi:
    - 72 vârstnici prin partenerii Direcţia de Asistenţă Socială Sibiu şi Asociaţia Caritas Mitropolitan Centru de servicii de îngrijire şi asistenţă la domiciliu Sibiu
    - 833 persoane: echipă proiect, parteneri media, jurnalişti, parteneri proiect, presa, public (vernisaj, dezbatere, expoziţie, cu vârsta între 6 - 75 ani)
    - 10 500 reach, audienţă prin canale sociale proprii + website, CityApp, jurnalism online.
    - 123 200 reach, rulare afiş digital promovare pe plasme în librăriile Cărtureşti din SB (2) CJ (4) IS (2) TM (2) B (4)
    - reach 8800/pe librărie pt 22 zile X 14 librării = 123 200 reach total
    - 1000 reach, promovare canal social Cărtureşti
  • Vârsta 6-10: 4
  • Vârsta 11-14: 3
  • Vârsta 15-18: 4
  • Vârsta 19-25: 2
  • Vârsta 26-64: 136
  • Vârsta 65+: 72
  • Total beneficiari direcți: 221
  • Beneficiarii indirecți: Beneficiari indirecţi:
    - 2000 persoane, familiile, prietenii şi familiile extinse ale beneficiarilor direcţi
    - 100 persoane, personal instituţii partenere, centru vârstnici, parteneri psihologi
    - 2000 reach, promovare pe canale sociale prin parteneri